Traditionelt set har film været anset for overlegen i forhold til tv. Både når det kommer til historiefortælling og visuel kvalitet.
Men i de sidste godt 15 år har vi set en enorm opblomstring af nye tv-serier. Dette har været så iøjnefaldende at den nuværende periode i tv’ets historie i brede kredse bliver omtalt som den ”gyldne periode”.
”TV har virkelig fået noget at sige i en samtale, som tidligere kun var reserveret til film. Det er på en måde en anden guldalder i tv’ets historie, hvilket er rigtig godt for seerne,” fremhævede filminstruktøren Steven Soderbergh i Cannes tilbage i 2013, hvor han selv promoverede sin nye tv-serie, The Knick. ”Hvis du er til historier, som er snævre og går i dybden, så er TV spændende”.
Særligt de teknologiske fremskridt vi har oplevet de seneste årtier kan forklare moderne tv’s kvalitet og popularitet. Med visuelle effekter, som er blevet billigere, nemmere og mere mainstream at anvende, har tv-selvskaber flere tangenter at spille på visuelt og derfor også i skabelsen af specifikke universer, som understøtter fortællingen.
Frontløberne: HBO og AMC
Den måske mest dominerende spiller inden for kabel-tv, HBO, var også blandt de første til at udvide rammerne for tv-seriernes fortællerstrukturer, ambitioner og dybde (The Wire, The Sopranos, Game of Thrones). Herefter fulgte AMC hurtigt trop med en række tv-serier (Breaking Bad, Mad Men), som udnyttede og yderligere udforskede disse rammer.
Inden for de seneste år har der været en nærmest ufattelig tilkomst af nye tv-serier fra en lang række virksomheder inden for kabel-tv og internet-streaming. De fleste af disse står i kreativ gæld til HBO’s og AMC’s tidligere tv-serier.
Vi ser her på nogle af HBO’s og AMC’s mest banebrydende tv-serier, som for alvor åbnede vores øjne for, hvilke oplevelser tv kunne give os.Game of Thrones: Episk film-skala
Inden vi begynder med beskrivelsen af denne serie, vil vi lige sige at denne serie stadig i gang. Hvis du allerede har set hel op til 6. sæson, kan vi sagtens anbefale at bruge nogle timer på Karamba’s meget underholdende The Game of Thrones-spil. Hvis du til gengæld er blandt dem, der stadig mangler at hoppe på denne spændingsfyldte middelaldervogn, så har du indtil næste sommer (hvor 7. sæson begynder) til at se de tidligere sæsoner, så du er helt up-to-date.
Med Game of Thrones har HBO nået sin største seergruppe nogensinde. Ikke mindre end 8,9 millioner mennesker fulgte med i den afsluttende episode af 6. sæson. Fortællingen tager udgangspunkt i George R. R. Martin’s middelalder fantasibøger, som følger en række kongeriger, som strides indbyrdes og internt.
Game og Thrones tager i særlig grad CGI i brug til at vise os de fantasiske landskaper, mytiske karakterer, udfoldelsen af magi og episke kampe. Rent visuelt er det fuldt ud på højde med lignende filmeventyr som Lord of the Rings.
Billede: Ned Stark sidder på “The Iron Throne”. Kilde: Flickr
The Wire: Journalistisk novelle på tv
Lad os nu gå nogle år tilbage. For den moderne tv-æra siges ofte at starte i 2002 med The Wire. Tidligere Baltimore-journalist, David Simon, udviste i sin fortælling om byens problemer en form for nuance, som seere tidligere ikke havde været vant til at se på tv.
Hver sæson fokuserer på hver sin institution i byen. Dette er henholdsvis: Den illegale narkohandel, havnesystemet, det politiske system, skolesystemet og til sidst nyhedsmedierne.
Denne meget faktuelle tilgang opvejes ved inddragelsen af sympatiske eller karismatisk karakterer, hvis personlige historier fanger os og holder os klinet til skærmen. Der er en fascinerende følgeton på Freakonomics, hvor skribenten har set tv-serien sammen med en række pensionerede narkohandlere og beskriver deres reaktion på serien.
The Sopranos: Elskværdig antihelt
Både film og tv har overflod af helte og skurke. Sopranos gav os imidlertid en unik blanding af disse to arketyper med Tony Soprano, som vi skiftevis hadede og elskede, smilte og råbte af, ønskede de bedste og værste for.
En mafiabos og familiefar på én og samme tid. I løbet af de 6 sæsoner og de utallige personlige og forretningsmæssige konflikter, er Tony de evindelige midtpunkt.
Dette er et karakterstudie, som måske for første gang fuldt ud udnytter tv’ets evne til at omfatte lange tidsperioder. Af den grund har den også været en umådelig inspiration for mange efterfølgende tv-serier – blandt andet Breaking Bad.
Se en af de scener, som udmærket karakteriserer en af Tonys bløde sider – nemlig hans fornøjelsen over at fodre ænderne i hans pool:
https://www.youtube.com/watch?v=rOJ8pBoZXCg
Breaking Bad: Da antihelten blev uelskværdig
Hvor Tony Soprano fra start til slut viste sig at have både godt og ondt i sig, så fik seerne til Breaking Bad en helt anden oplevelse: Walter White, en sympatiske kemiskolelærer, som i begyndelsen af første sæson bliver diagnostiseret med uhelbredelig kræft, er stort set ugenkendelig hen imod den afsluttende sæson.
I løbet af denne nervepirrende fortælling forvandles Walt til en narkobaron, som på smartest og sejeste(!) vis udspiller sine strategiske modparter, hvilket dette Youtube-klip er et rigtig godt eksempel på dette:
Hvor vi ofte kunne holde af Tony Soprano, har vi hen imod afslutning af Breaking Bad svært ved at se en eneste positiv side ved Walt. Men selvom vi ofte væmmes ved Walt’s handlinger, er det svært ikke at heppe på ham på samme tid.
Læs også The Atlantic’s spændende artikel, som analyserer Walt som blandingen mellem skurk og helt.
Nævneværdige serier
Der er mange flere tv-serier, som vi kunne have inkluderet i denne liste. Særligt nævneværdige serier, inkluderer: Mad Men, The Shield, Boardwalk Empire og det engelske drama, Downtown Abbey.
Men når man lever i en tv’ets guldalder, er det næsten lige så svært at kompilere en lille liste med tv-serier, som det er at vælge sin ynglingsbog.
Vi håber, at tv fortsat kan formå at udfordre vores forventninger og give os mange flere mindeværdige fortællinger.
Skriv et svar