Hvis man som virksomhed har en hjemmeside eller en webshop, ønsker man oftest at ligge øverst på Google på udvalgte søgeord. Dermed er der større sikkerhed for, at potentielle kunder finder en, når de er på udkig efter ens produkt eller service. Et online marketing bureau kan bidrage til højere placeringer på søgemaskiner – uden brug af Black Hat SEO!
Hvad er Black Hat SEO?
SEO er en måde hvorpå man optimerer ens website til søgemaskiner. Når man anvender Black Hat SEO, bruger man metoder til at optimere, som strider imod søgemaskinernes retningslinjer. Dette vil resultere i at man vil blive “straffet” og enten rangerer lavere eller slet ikke blive vist på søgemaskinerne – ligegyldigt hvilket søgeord man anvender.
Selvom at Black Hat SEO kan virke som en god løsning, vil det være for risikabelt. Forestil dig, at du er ejer af en webshop, der sælger gummistøvler. Du har anvendt Black Hat SEO, og dette har Google fundet ud af. Fremadrettet vil du være ekskluderet fra Google og aldrig blive vist på søgeord som “regntøj” eller “gummistøvler”. Dette ville give et drastisk faldt i dine indtægter, og det kan ende med at du bliver nødt til at lukke.
Så selvom at Black Hat SEO er den lette løsning, bør man aldrig anvende disse metoder. Modsat vis er der White Hat SEO, som er metoder at optimere ens website på, som følger søgemaskinernes retningslinjer. Hvis man udfører dette korrekt, vil man blive belønnet af Google med en højere rangering, hvilket vil resulterer i øget besøgstal og forhåbentlig en øget omsætning.
Online marketing bureauer kan hjælpe dig igennem SEO-junglen, og hjælpe dig til at følge søgemaskinernes retningslinjer. Disse virksomheder kan skabe en SEO-strategi, der går hånd-i-hånd med White Hat SEO. Dette er den rette løsning for de fleste virksomheder der ikke har forstand på SEO, eller som ikke følger med i søgemaskinernes opdateringer.
Dette skal du undgå
Herunder er der 5 Black Hat SEO teknikker man bør undgå – og som online marketing bureauer går en stor bue uden om:
- Brug ikke irrelevant søgeord – Hvis vi går tilbage til eksemplet om webshoppen der sælger gummistøvler, vil et irrelevant søgeord eksempelvis være en kendis’ navn. Selvom dette kan skabe ekstra trafik, vil de fleste blive skuffet når de søger efter en kendt, men lander på denne side. Dermed vil der være en høj “bounce rate” og dette vil Google analysere som, at siden er irrelevant for søgeordet.
- Gentag ikke søgeord – Man skal ikke gentage et søgeord, så sætningen ikke længere giver mening. For eksempel: “Gummistøvle, gummistøvler, regnvejrstøj, gummistøvle”. Man skal skrive sætninger der giver mening, hvor der er ikke er et overforbrug af søgeord, og som er forbundet med semantisk relaterede ord. For eksempel “Vi har gummistøvler af god kvalitet, som kan bruges i alt slags vejr”.
- Skjul ikke tekst og links – Man må ikke skjule tekst, ved at gøre den samme farve som baggrunden eller formatere teksten eller et billede, med et gemt link. Man skal kun skrive indhold der er beregnet til at blive læst, hvor at tekstens farve er i kontrast med baggrundsfarven. Yderligere skal alle links være indlysende, og ikke være skjult.
- Vær ærlig omkring dit indhold – Man skal ikke narre besøgende ind på ens side, ved at skrive en tekst om designersko, for så at vise dem billige gummistøvler. Vær ærlig og skab et website, som den besøgende ønsker og forventer at se.
- Lav ikke “Gateway”-sider – Hvis man laver en side fyldt med søgeords sætninger, udelukkende for at opnå en høj placering, for derefter at omdirigere besøgende til en separat side, vil man blive straffet af søgemaskinen. Man skal udelukkende oprettet destinationssider og informationssider som er rige på indhold, og som et almindelig menneske ønsker at læse.
Dog er listen lang med Black Hat SEO tricks som man skal afholde sig fra. Derfor kan det være en god idé at lade et online marketing bureau administrer ens SEO-strategi.
Skriv et svar