I dag er det meget let at overskue priserne på et produkt, og ved at bruge 5 minutter på nettet, så kan man hurtigt finde ud af hvilken forhandler eller udbydere der er den billigste.
Prissammenligningstjenester er en ting flere og flere danskere benytter, og er en service som mange sætter pris på, og som kan være med til at give en familie store besparelser over et helt år, hvis man hver gang der skal købes et nyt produkt eller abonnement hjem, tjekker for hvem der kan leverer det billigst.
Mange forbinder disse prissammenligningstjenester med emner som mobilabonnementer, telefoner, bredbånd, a-kasser osv., men i dag er det ikke kun indenfor de få store brancher at man kan finde prissammenligningssider, men selv i mindre nicher kan man finde sider dedikeret til et enkelt produkt eller produktgruppe. lignende sider kan findes indenfor playstation, køkkenmaskiner osv. det er næsten kun fantasien der sætter grænser.
Som forbruger skal man dog være opmærksom på, at det ikke altid er samtlige forhandler på markedet der er repræsenteret, men ved man hvad man skal have købt, så kan man på få sekunder få en ide om hvor man kan få tingene til en fornuftig pris, og der er generelt mange penge at spare på bare et enkelt produkt.
Den store gennemskuelighed har generelt være med til at øge konkurrencen blandt de forskellige forhandlere, nogle nicher selvfølgelig mere end andre, men tager man et kig på markedet for mobiltelefoni, så ser man hurtigt at hvis en udbyder sænker prisen, så følger mange af de andre med, da det ellers vil betyde at man vil miste kunder, da dem som er på jagt efter et nyt mobilabonnement, let kan finde den billigste løsning som matcher deres behov.
De fysiske butikker bliver presset
De fysiske butikker bliver også mærket af den øgede prisgennemskuelighed, da de generelt har flere omkostninger end en butikkerne online og dermed også ofte har dyrere priser end netbutikkerne. De fysiske butikker skal klare sig ved at levere en bedre service, og kan give en personlig rådgivning, men de lidt frække kunder kan med fordel gå ned i den fysiske butik for at mærke og se på varen, og endda få rådgivning af en uddannet ekspedient, for derefter at gå ind på sin smartphone og tjekke om man kan spare penge ved at købe det online. I mange tilfælde kan man spare en del kroner, og kunden kan i ro og mag hjemme hos sig selv bestille på nettet, og være sikker på at man har valgt det rigtige produkt takket være de fysiske butikkers ”showroom” og vejledning.
Hvad får siderne ud af det?
I mange tilfælde fungerer det sådan at prissammenligningssiden får et mindre beløb, hvis den trafik de sender videre resulterer i et salg hos online butikken, og det er den model som finansierer siden, og opretter muligheden for at servicen kan fortsætte til gavn for forbrugerne.
Gennemgå dine abonnementer en gang årligt
Ved at være en opmærksom forbruger, der ikke bare køber hos den første bedste forhandler, så ligger der store besparelser og venter. Et andet godt råd er, at tjekke op på sine nuværende abonnementsløsninger løbende. I de fleste hjem har man en række faste abonnementer, som man betaler måned efter måned, og når man først har tegnet et abonnement, så er det en god ide at tjekke sine abonnementer igennem en gang hver år, for at holde omkostningerne nede, og med de mange tjenester der sammenligner priser, så tager det ikke lang tid at finde ud af om der et billigere og bedre alternativ til ens nuværende løsning, her tænktes især på bredbånd, mobilabonnementer, tv-pakker osv.
Ve dat følge disse råd, så er det muligt at spare en penge op til en ekstra ferie hvert år, eller noget andet som kan gavne dig og din familie.
Skriv et svar