Denne forfatters utrolige succes med klient-konsulent samarbejde kan alt sammen koges ned til ét ord: kommunikation.
På samme måde kan de største bommerter også koges ned til ét ord: kommunikation.
Igen og igen, hvis en forening har haft problemer med forholdet til deres konsulenten, er det næsten altid på grund af, at de ikke har været nok ligetil og grundige i deres kommunikation, eller endnu være, projektets formål er ikke blevet defineret klart nok. Ligeledes, hvis to konsulenter snakker sammen, og én beklager sig over et mislykket samarbejde med en klient, er det næsten helt sikkert, at dårlig kommunikation har været indblandet.
Det er næsten klassisk: ”Her er hvad jeg tror jeg vil have lavet” mod ”Her er hvad jeg tror, du fortalte mig, at du ønskede.”
Hav hele tiden i baghovedet, at du skal være klar i mælet, når du snakker med en konsulent, om hvad du skal have klaret. Du skal på forhånd vide, hvad du har brug for hjælp til, og du skal være meget specifik og tydelig i din udtale og have en deadline. Du skal ikke være bange for at stille spørgsmål. Vær forberedt på at svare ethvert spørgsmål, som konsulenten måtte have. Inden i underskriver en kontrakt, understreg at intet kan laves om eller besluttes senere eller blive fastlagt på et andet tidspunkt. Du skal vide, hvad du vil, bed om det meget specifikt, og hold dig til den oprindelige aftale. Derved vil du få mange favorable og produktive forhold til dine konsulenter, og du vil ikke mindst opnå, de resultater du ønskede fra start af.
Det første trin, for at ansætte en konsulent, er, at fastlægge præcist hvad du skal have klaret.
Hvorfor ansætter du en konsulent til dette? Hvad skal opnås, ændres eller måske oprettes?
Konsulenter bliver ofte kontaktet af foreningsledere, som har en idé om, hvad de ønsker, men de ved ikke helt, hvad de gerne vil opnå, eller hvilket produkt de regner med at modtage. Lige så ofte opdager nogle foreninger i opstartsfasen, at det, de troede de ville opnå, slet ikke var det, de havde brug for. Variablerne er næsten utallige, men beskeden er den samme. Indtil du har en færdigarbejdet idé om, hvorfor du vil ansætte en konsulent og tydeligt kan forklare det både til dig selv og konsulenten, er det bedst at vente med at tage kontakt til en konsulent.
Efter at have gennemarbejdet en idé om, hvorfor du har brug for en konsulent, og hvad du ønsker, at denne konsulent skal gøre, er næste logiske trin at finde en konsulent. Og det behøver ikke at være uoverskueligt. En af de bedre måder, at gøre dette på, er at spørge dine kolleger, hvilke konsulenter de har brugt, eller måske hvilke konsulenter de har fået anbefalet.
Når du tydeligt har defineret dine behov og dernæst fundet de(n) konsulent(er), som du tror vil passe bedst til dit projekt, levere det bedste stykke håndværk, have den bedste leveringstid, skal du vende den med nogle andre. Snak med en, som ikke er involveret i projektet, for at sikre dig at det er objektivt.
Dernæst kontakt konsulenten og fortæl detaljeret om både dine behov og dit ønskede resultat. Mange konsulenter vil fortælle dig, hvordan de vil gribe dine problemer an, og hvornår og hvordan de kan møde dine krav. Men, mange vil måske ikke detaljeret beskrive deres eksakte arbejdsplan eller de specifikke trin de udfører, for at opnå det resultat, de ønsker. De tilbyder, trods alt, intellektuel kapital og derfor er de ikke glade for at give koncepter og ideer væk, som kan bruges af andre, i tilfælde af at de alligevel ikke får opgaven. Det burde være muligt, ud fra deres svar, at bedømme, om de er i stand til at udføre det stykke arbejde, du ønsker. Det er almindeligt, at konsulenten tilbyder en liste med referencer, som har fået lavet et lignende projekt. Du kan eventuelt se hvordan Excel-freelancer Kasper gør det her.
Til sidst, hvis du har brug for en konsulent, fastlæg et arbejdsprogram eller en kontrakt, som tydeligt beskriver, hvad du ønsker, og hvad konsulenten har lovet at levere (brug gerne IDAs her). Forvent spørgsmål og anmodninger om afklaring. Og, vær ikke bange for at stille dine egne spørgsmål under kontraktforløbet. Som i de fleste andre tilfælde, findes der ikke dumme spørgsmål. Det er bedre at have afklaret det hele på forhånd, med alle spørgsmål besvaret, end at fortryde noget senere.
Konsulenter ønsker, at du får succes. Hvis du opnår succes, opnår konsulenten det også. Det er en klassisk win-win situation for alle.
Skriv et svar